Keresés űrlap

Egykulcsos megoldások egy kézből
Több ezer elektronikus aukció, árlejtés tapasztalata
Szakértőink évtizedes beszerzési tapasztalatai
Sourcing siker garancia
Benchmarking, avagy az információ hatalma
Élmény alapú közbeszerzés
Több mint 3000 ügyfél
Éves szinten 1500 beszerzési projekt
Csoportos energia beszerzések
Mérhető és kézzelfogható megtakarítások
Többszörös befektetett arányos megtérülések (ROI)

Referenciáink

Eredményeink

Beszerzési érték: 490 Mrd Ft
Projektek száma: 9075 db
Ügyfelek száma: >4500
Villamos energia: 11350 GWh
Földgáz energia: 2340 Mio m3
Elért meg- takarítás: 47 Mrd Ft

Adatkezelési tájékoztató

Jelenlegi hely

Hatósági áras lesz a távhő

A parlament által elfogadásra került azon törvényjavaslat, mely lehetővé teszi a távhőszolgáltatói árak megállapításának miniszteri hatáskörbe való rendelését. A jövőben az energiaügyekért is felelős Nemzeti Fejlesztési Miniszter lesz jogosult a távhőárak megállapításáért és kihirdetéséért.

Az Országgyűlés számottevő többséggel (231 igen és 71 nem szavazattal) fogadta el a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium T/1941 sz. törvény-előterjesztését és a kapcsolódó módosító indítványokat, lehetővé téve ezzel a távhőszolgáltatások hatósági árszabását. A döntésről a harmadik Európai Uniós energiacsomag egyik fontos részeként – a Széll Kálmán Tervben is megfogalmazott, a rezsikiadásokkal kapcsolatos elképzelésekkel összhangban – egy, a törvénytervezethez benyújtott és elfogadott bizottsági módosító javaslat rendelkezik.

A törvény passzusa április 15-én lép hatályba, hatósági árassá téve a távhő díjakat. Az új elképzelés szerint, amíg a Nemzeti Fejlesztési Miniszter nem alkotja meg első rendeletét a hatósági árak mértékéről, addig a március 31-én alkalmazott árak szintjén fagyasztják be a felhasználói távhő díjakat.

Az árszabás megállapításának és kihirdetésének mechanizmusa a villamos- és gázenergia egyetemes szolgáltatói árszabásához hasonlóan fog történni. A Magyar Energia Hivatal (MEH) megküldi a miniszter számára az árak megállapításával és azok változtatásával kapcsolatos javaslatait, minden év augusztus 31-ig. Ugyanakkor a hatósági árak megállapítására a miniszter a MEH állásfoglalása nélkül is jogosult. Az árak szerkezetének és mértékének megállapításakor rendelkezni kell arról, hogy azok mikortól lépnek hatályba. A rendelkezésnek visszamenőleges hatálya nem lehet. Az újrafogalmazott elképzelés szerint a miniszter a távhőszolgáltatóknak értékesített távhő árak, valamint a lakossági felhasználóknak és a külön kezelt intézményeknek (pl.: önkormányzatok) nyújtott távhőszolgáltatási díjak (fűtés és használati melegvíz) szerkezetét és mértékét állapítja meg, a MEH javaslatainak figyelembe vételével.

Az új javaslat szerint a MEH hatásköre bővül a távhőszolgáltatók működési engedélyeinek kiadásával valamint azok felügyeletével. További módosulás, hogy a MEH a jövőben minden távhőtermelőnek adhat ki engedélyt, nem csak azoknak, amelyek hőenergiát kapcsolt villamos energia mellett termelnek.

A távhő hatósági árassá tétele ellen az elmúlt időszakban több önkormányzat és szakmai távhős képviselet részéről is szót emeltek. A Magyar Távhőszolgáltatók Szövetsége szerint a döntés több százmilliós veszteségeket is jelenthet az érintett cégek és szolgáltatók számára. A helyi távhőszolgáltatókban sok esetben tulajdonos önkormányzatok is jelentős bevételektől eshetnek el az árak befagyasztása kapcsán. Szélsőséges vélemények szerint akár katasztrofális következményekkel és több cég akár azonnali bedőlésével is járhat a hatósági áras távhő.

Hazánkban 93 településen, közel 650 ezer háztartásban működő távhőszolgáltatást érint a változás. A módosítások fő célja az ellátásbiztonság növelése a fogyasztók érdekeit szolgálva és csökkentve kiszolgáltatottságukat.