Keresés űrlap

Egykulcsos megoldások egy kézből
Több ezer elektronikus aukció, árlejtés tapasztalata
Szakértőink évtizedes beszerzési tapasztalatai
Sourcing siker garancia
Benchmarking, avagy az információ hatalma
Élmény alapú közbeszerzés
Több mint 3000 ügyfél
Éves szinten 1500 beszerzési projekt
Csoportos energia beszerzések
Mérhető és kézzelfogható megtakarítások
Többszörös befektetett arányos megtérülések (ROI)

Referenciáink

Eredményeink

Beszerzési érték: 490 Mrd Ft
Projektek száma: 9075 db
Ügyfelek száma: >4500
Villamos energia: 11350 GWh
Földgáz energia: 2340 Mio m3
Elért meg- takarítás: 47 Mrd Ft

Adatkezelési tájékoztató

Jelenlegi hely

A rezsicsökkentés a költségvetést is tízmillárdokkal terhelné

Mint ismeretes, a kormányfő pénteki rezsicsökkentéssel kapcsolatos megnyilvánulását a kormányszóvivő a tegnapi nap folyamán konkrét számokkal egészítette ki, amikor úgy fogalmazott, hogy a kormány megbízta a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot azzal a feladattal, hogy dolgozza a ki a gáz- és villanyár 10 százalékos csökkentésének feltételeit. A lépés az iparág számára közel 90 milliárdos, a költségvetés számára pedig 23,5 milliárd forintos bevételkiesést jelenthet.

Az NFM-re és az ilyen esetekben szakmai apparátusként feladatot kapó Magyar Energia Hivatalra bizonyosan komoly feladat hárul, ugyanis az elmúlt évek energiapolitikai döntései után a hazai energiaellátási rendszer meglehetősen kifeszített állapotban van, a beruházások érezhetően visszaesésben vannak, a társaságok profittermelő képessége jelentősen visszaesett, nem egy esetben negatívba fordult. Tehát már most is vannak olyan szolgáltatók, amelyek veszteségesen üzemelnek. A 2010-ben bevezetett ágazati különadó ugyan - jelen állás szerint - jövőre megszűnik, azonban az iparág szereplői újabb adóterheléssel kénytelenek szembe nézni 2013-tól, miután az elmúlt hónapban meghirdették a közműadót, illetve idén másodszor megemelték az energiaellátók jövedelemadóját.

Mindezek mellett a 10%-os csökkentés rémképként hathat az érintett iparági szereplők számára, hiszen - jelen viszonyok mellett - megvalósítása további több tízmilliárdos kiesést okozhat. Mint ismeretes, a kormányfő nyár végén beszélt először arról, hogy nonprofit alapúvá kell tenni a közszolgáltatásokat. Ezt nemrég újra megerősítette, kifejtve hogy azt elfogadja, hogy az energiát termelő cégeknél profitnak kell jelentkeznie, de a fogyasztó és a termelő közé "ékelődő" szereplők esetében a profitot minimálisra kell csökkenteni. Vagyis a "nonprofit" értelmezés mögött az iparági szereplők profitjának erodálását érti a kabinet.

A nagyságrendek éreztetése végett megkíséreltünk egy gyors számítást végezni a 10%-os csökkentés várható - anyagi - hatásairól. Ehhez a KSH által közölt átlagos fogyasztói árakat vettük alapul, valamint a főként a lakossági kört kiszolgáló egyetemes szolgáltatásban elfogyasztott mennyiségeket a Magyar Energia Hivatal adatai alapján. A villamos energia esetében 2011-es egyetemes szolgáltatásbeli fogyasztási adattal (12,9 TWh), a földgáz tekintetében pedig 2010-es lakossági fogyasztással (3,6 mrd m3) számoltunk. A számítások e tényezők mellett tisztán tájékoztató jellegűek, az arányok érzékeltetésére szolgálnak, és értelemszerűen nem számolnak sem az árváltozás, sem egyéb fogyasztási mennyiséget befolyásoló tényezőkkel.

Ezek alapján a lakossági energiaszolgáltatás (áram- és gáz) végfogyasztói árának 10%-kal történő mérséklése igen jelentős bevételkiesést okozna az energiaszolgáltatók számára. Nettó árakkal számolva a földgázszektor szempontjából kb. 39 milliárd forintos kiesés mutatkozik, míg az áramszektor tekintetében közel 49,5 milliárdos. Korántsem elhanyagolható az iparági terhelés mellett az államháztartási hatás sem, hiszen a 27%-os áfakulcs mellett 10,4 és 13,1 milliárd (együtt 23,55 milliárd) áfabevételtől esne el a költségvetés, ami már megközelíti a közművezeték-adóhoz csatolt - 30 milliárd forintos előirányzatot. Az iparág és az állam teljes bevételkiesése így összesen 112 milliárd forintot eredményez. Elméleti megközelítésben ez úgy is megvalósulhat, hogy a jelenlegi 27%-os áfakulcsot az egyetemes gáz- és áramszolgáltatásban 14%-ra csökkenti a kormányzat, azonban ebben az esetben a teljes teherkönnyítés a költségvetésre hárul, ami igen nehezen bírna el egy ekkora tétellel.

A kormányfő minden "nonprofit-közműszolgáltatással" kapcsolatos megnyilvánulásában hangsúlyozta, hogy a termelői oldalon nem kérdőjelezi meg a profit létjogosultságát, így a 10%-os végfelhasználói árcsökkentésből eredő terheket a kereskedői és "szállító" cégeknek kell állniuk, amelyek egy viszonylag szűk számú, meghatározórészt külföldi tulajdonban lévő társaságot érint. Az elmúlt hetekben bejelentett új iparági adóterhek (kb. 60-70 milliárd) mellett több mint kérdéses, hogy ezt a mértékű kiesést miként tudják majd kigazdálkodni a szereplők, főként, hogy nem egy tevékenységük az árszabályozásból fakadóan már most is veszteséges.