Keresés űrlap

Egykulcsos megoldások egy kézből
Több ezer elektronikus aukció, árlejtés tapasztalata
Szakértőink évtizedes beszerzési tapasztalatai
Sourcing siker garancia
Benchmarking, avagy az információ hatalma
Élmény alapú közbeszerzés
Több mint 3000 ügyfél
Éves szinten 1500 beszerzési projekt
Csoportos energia beszerzések
Mérhető és kézzelfogható megtakarítások
Többszörös befektetett arányos megtérülések (ROI)

Referenciáink

Eredményeink

Beszerzési érték: 490 Mrd Ft
Projektek száma: 9075 db
Ügyfelek száma: >4500
Villamos energia: 11350 GWh
Földgáz energia: 2340 Mio m3
Elért meg- takarítás: 47 Mrd Ft

Adatkezelési tájékoztató

Jelenlegi hely

Itt a legújabb állami csúcsszerv: most már biztonságban a rezsink?

Az Országgyűlés mai rendkívüli ülése során megszavazta a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) létrehozását, ami a Magyar Energia Hivatal (MEH) egyenes jogutódjának minősülő közmű-csúcsszervként működik majd a jövőben. Habár a kormány az új hatóság létrehozását, illetve az energiahivatal jogosítványainak megerősítését alapvetően a rezsicsökkentést védelmében indított harc részeként kommunikálta, a szervezeti átalakítás egy hosszabb folyamat kicsúcsosodásaként értelmezhető, amelynek vélhetően csak a "végjátékát" gyorsította fel az elmúlt hetekben, a MEH árhatározatait felfüggesztő, és így a kormány rezsicsökkentési elképzeléseit veszélyeztető bírósági döntés.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a mai országgyűlési szavazást követően közleményben tudatta, hogy megalakul a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal. A tárca közlése szerint "a Magyar Energia Hivatal általános és egyetemes jogutódjaként önálló szabályozó hatóság jön létre az új hivatal révén. A szervezeti átalakulás a közjót szolgáló erős piacszabályozó állami szerepvállalás megteremtését teszi lehetővé. A Hivatal működése az energiafelhasználás hatékonyságának javítását, a vezetékes energiaellátás biztonságát és a fogyasztók védelmét szolgálja majd. Az új jogállás eleget tesz a független szabályozó hatóságra vonatkozó európai uniós előírásoknak is" - fogalmaz a közlemény.

Lassan már 20 éve van energiahivatalunk, régóta érlelődik az új csúcsszerv

Már a 2010-es kormányváltáskor megfogalmazódott az új csúcsszerv létrehozása, amely az energetikai területeken túl további közműszolgáltatásokra is kiterjesztette volna felügyeleti jogkörét. A Magyar Energia Hivatalt egyébként 1994-ben hozták létre, és feladata eredetileg a villamosenergia- és a földgázipar folyamatainak nyomon követése és felügyelete volt. A szervezet alapvetően a kormánynak alárendelve működött, bár mindig is igyekeztek bizonyos fokú függetlenségek biztosítani az intézmény számára. Hazánk egyébként úgymond úttörőnek számított a szakhatóság létrehozásával, amelynek az évek folyamám folyamatosan bővült a feladat- és jogköre. Az Európai Unió szintén kiemelt figyelmet fordított az energetikai hatóságok létrehozására és működtetésére, ami főként a piacnyitási törekvésekkel hozható összefüggésbe. Az EU folyamatosan erősíteni kívánta a nemzeti energiahivatalok szerepét, amely törekvés az Unió harmadik energiacsomagja elfogadását követően jelentős lökést kapott.

Habár a MEH mindenkori küldetésében politikától független szakhatóságként szerepelt, és függetlenségét több jogi eszközzel is igyekeztek biztosítani, a szakhatóságra rendszerint komoly politikai nyomás nehezedett, aminek betudhatóan eddig szinte egyetlen vezetője sem töltötte ki az előre meghatározott, egyébként a választási cikluson túlmutató mandátumát.

A hivatal tevékenységének bővülése tekintetében a villamos energia és a földgáz szektor felügyeletét követően már az elmúlt kormányzati ciklusban kezdett beszivárogni a távhő-szektor is, ami a kormányváltást követően már egyértelműen a hivatal feladatkörébe került, majd nemrég egyes, a vízközmű-szolgáltatással és a hulladékkezeléssel kapcsolatos hatósági feladatok is a MEH-nél landoltak.

Az új "szuperhivatallal" kapcsolatos társadalmi vitát január elején indította el a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, amely egyből élénk szakmai ellenállást váltott ki, mert az eredeti koncepció szerint a Magyar Bányászati és Földtani Hivatal és az Országos Atomenergia Hivatal is beolvadt volna az egységes energetikai hatóságba. A hétvégén beterjesztett, és ma elfogadott törvény értelmében a szakmai aggályok meghallgatásra találtak, ugyanis a hatóságok vizionált összeolvadása végül nem valósult meg.

Az új hivatal fontosabb jellemzői

A MEH korábbi kormányhivatali státuszához képest a MEKH már önálló szabályozóhatósságként szerepel, amely már az Országgyűlésnek felel. A törvény igyekszik az új hivatal függetlenségét erősíteni azzal is, hogy kimondja, hogy a hivatal nem utasítható, számára feladatot csak törvény vagy a törvény alapján kiadott jogszabály írhat elő.

A hivatalt vezető elnök szerepe tovább erősödik az új struktúrában. Egyrészt az alelnököket már személyesen nevezheti ki, másrészről szintén személyesen - indoklás nélkül - vissza is hívhatja őket. Az elnök és elnökhelyettesek személyének kiválasztásával és mandátumával kapcsolatban fontos változás, hogy ezt követően már nem pályázati úton kerülnek kiválasztásra, illetve a törvény úgy fogalmaz, hogy kiválasztásukhoz nem kell pályázatot kiírni. A korábbi hat év helyett az elnököt a miniszterelnök hét évre nevezi ki, és mandátumát egy alkalommal meg lehet hosszabbítani. Megjegyezendő, hogy MEKH-et létrehozó törvény által a MEH jelenlegi vezető tisztségviselőinek munkaviszonya megszűnik, de vélhetően a jelenlegi vezetést nevezik majd ki az új hivatal élére is.

Az új hivatal és vezetőjének szerepét illetően alapvető fontosságú, hogy a korábbi határozathozatali jogkör többfontos területen is rendeletalkotási jogkörré erősödik, ami által a hatóság jogalkotóvá válik. Ez a jelenleg folyamatban lévő rezsi-csökkentéssel kapcsolatos aggodalmak esetében is kulcskérdés volt, mert míg a MEH határozatait a szolgáltatók megtámadhatták a bíróságokon, addig a MEKH rendeleteinél erre már nem lesz módjuk. A szolgáltatók egyetlen jogorvoslati lehetősége ezt követően az Alkotmánybíróság marad, de annak gyakorlata nem érinti az iparághoz köthető ügyeket, így az energiacégek már a korábbi, vitatott miniszteri rendeletek esetében sem éltek a jogorvoslat e lehetőségével.

Összességében az új jogosítványokkal gazdagodó, átalakuló energiahivatal megtartatja legfontosabb feladatköreit, így az engedélyezési, felügyeleti és árelőkészítő szerepét, ami mellé a rendszerhasználati és csatlakozási díjak meghatározás és alkalmazása tekintetében rendeleti szintű árszabályzást is gyakorolhat majd az áram- és gázpiacon. Egyértelműen meghatározásra kerül a hivatal távhő-, vízközmű- és hulladékkezelési szolgáltatások felügyeletével kapcsolatos feladat- és jogköre, azonban ez utóbbiak esetében az ármeghatározások továbbra is miniszteri jogkörben maradnak. Az új szervezet közelebb áll az EU által elvárt függetlenségi kritériumokhoz. A működés tekintetében tovább erősödik a hivatal egyszemélyi vezetése, vagyis a mindenkori elnök még nagyobb befolyást képes gyakorolni a hatóság működésére. Igaz, ezzel együtt személyes felelőssége is nő. Az új hivatal jogállását meghatározó legfontosabb törvények sarkalatosnak minősülnek, tehát a jövőben csak 2/3-os többség mellett lehet rajtuk változtatni.