Keresés űrlap

Egykulcsos megoldások egy kézből
Több ezer elektronikus aukció, árlejtés tapasztalata
Szakértőink évtizedes beszerzési tapasztalatai
Sourcing siker garancia
Benchmarking, avagy az információ hatalma
Élmény alapú közbeszerzés
Több mint 3000 ügyfél
Éves szinten 1500 beszerzési projekt
Csoportos energia beszerzések
Mérhető és kézzelfogható megtakarítások
Többszörös befektetett arányos megtérülések (ROI)

Referenciáink

Eredményeink

Beszerzési érték: 490 Mrd Ft
Projektek száma: 9075 db
Ügyfelek száma: >4500
Villamos energia: 11350 GWh
Földgáz energia: 2340 Mio m3
Elért meg- takarítás: 47 Mrd Ft

Adatkezelési tájékoztató

Jelenlegi hely

Megugrottak az áramtarifák

Rezsi – Tavalyhoz képest 20 százalékos árverési drágulás

Megugrottak az árak a Magyar Villamos Művek (MVM) múlt héten tartott áram-nagykereskedelmi árverésén – deríthető ki az állami energiaholding internetes oldalán fellelhető közlemény alapján. Az áramárverésen kialakult árak alapján – ha marad az eddigi gyakorlat – akár lakossági áremelés is előre jelezhető.

Az alapvető viszonyítási pontnak tekintett zsinórtermék számításunk szerint az első, júliusi aukcióhoz képest 8 százalékkal drágult. Az ez évi áramtarifákat meghatározó tavaly év végi árverésekhez képest pedig átlag mintegy 20 százalékos emelkedés adódik. (Az árverésen áramkereskedők és ipari fogyasztók vehetnek részt. A lakossági áram ára nem itt dől el. A „zsinór” az adott év egészében, napi 24 órán keresztül leszállított áram fantázianeve. Az ettől eltérő, speciális időszakokban „leszállított” áram nagykereskedelmi ára – a jól ismert éjszakai áramhoz hasonlóan – más.) Az MVM a nyertes kereskedőknek 2012-ben kilowattóránként (kWh) 17 forintos tarifával szállítja a nonstop áramot. A trend tehát elmozdulni látszik a 2010–2011-es 14-15 forintos mélypontról.

Magyarországon az MVM vásárolja meg az erőművekben termelt áram nagy részét, és adja tovább kereskedőknek, gyáraknak, illetve a lakossághoz kapcsolódó szolgáltatóknak. Számos csatornán értékesíthet, a megállapodásos vagy a kormány által meghatározott tartalmú szerződéstől kezdve a napi tőzsdén át a havi vagy éves hatályú árverésig.

Az MVM-csoport árveréseinek szerepe és a körülötte tapasztalható felhajtás az elmúlt évek során jelentősen változott. Az állami holding már a 2000-es évek elejétől árverezte árama egy részét, de a lakosságnak szánt adag ilyen formában nem cserélhetett gazdát. A lakossági áramár megállapításának jogát a kormány tartotta magánál azzal a céllal, hogy azt politikai megfontolásokból befolyásolhassa.

Az árverések jelentősége a Gyurcsány-kormány alatt nőtt meg. Ekkor ugyanis – nem kis mértékben az akkor liberális irányítású gazdasági tárca nyomására – az az elképzelés öltött testet, hogy a lakossági árakat is az árverések eredményéből vezessék le. Ezzel egyidejűleg egyre nagyobb nyilvánosságot kapott az esemény – akkoriban még az újságírók is bekukkanthattak az akkor még élő licitnek helyet adó terembe –, ám szerencsétlen módon pont 2007–2008-ban ugrott meg nagyon a zsinórtermék ára. Habár az árverés és a lakossági árak kapcsolatát nem tették világossá, a drágulás a lakossági áramáremelések hivatkozási alapjául szolgált. 2009 végén – nyilván a válság hatására – viszont jelentős árzuhanással szembesülhettek az MVM-árverés résztvevői. Ezeket az alkalmakat ugyanakkor már jóval kisebb csinnadratta övezte, és az árverési eredményekre hivatkozva a kormány nem is csökkentette a lakossági áramárakat. Ezt furcsálló felvetéseinket az iparág – például az árakat akkor meghatározó energiahivatal – azzal hárította el, hogy a lakossági áramár még mindig jóval alacsonyabb az árverésen kialakultnál.

A kormányváltás óta a kabinet visszavette az energiahivataltól a lakossági áramár megállapításának jogát. A megújult MVM egyre kisebb mennyiségeket dob piacra az árveréseken. A tisztánlátást nehezíti, hogy az internetes felületeiken időnként közreadott beszámolók sem utalnak olthatatlan közlésvágyra. Ugyanakkor megjegyzendő: míg az MVM-csoport régebbi közleményeiben elmosták a konkrét áradatokat, azok az utóbbi időben – érezhető hatósági nyomásra – egyre pontosabbak. Szakértők úgy vélik: az energiaipar belső kommunikációjában továbbra is nagyon fajsúlyosak ezek az árverések, amelyek „árjelzőkként” szolgálnak. (Idén még tartani kell egy árverést.) Azt, hogy az árjelzések miképp jutnak el a kabinethez, és ott pontosan mi alapján döntenek, a kormányváltás óta homály fedi. Ezért hatott szokatlanul a kormány energiaár-emelési tilalma, ahogy az is, hogy ez év február elején váratlanul mégiscsak emeltek a lakossági tarifán. Az Orbán-érában az áramárak emeléséért szakértők szerint nem a „multik”, hanem a kereskedelmi láncba ékelődő MVM lobbizhat a legnagyobb eséllyel. A Fidesz-kabinet számos döntésével bizonyította, hogy rendkívüli fontosságot tulajdonít az állami csoport terjeszkedésének és nyereségnövelésének. Sokak szerint a februári rapid áremelés is az MVM-et segíthette. Mindenesetre a mostani árverések eredményei ismét a lakossági árak emelése irányába hatnak.

Tízszázalékos lakossági emelés?

Ha a nem lakossági fogyasztóknak juttatott áram tavaly óta tapasztalt átlag 20 százalékos áremelkedését a lakossági áram árára is kiterjesztenék, az önmagában mintegy tízszázalékos lakossági tarifaemelést tenne szükségessé – vélik szakértők. Ennek az oka az, hogy maga az áramár a kilowattóránként több mint 40 forintos bruttó díjnak csak mintegy fele. Az árverés eredményeként közzétett 17 forintos tarifára a szolgáltatók néhány forintos árrése, a szolgáltatók áramhálózatának több tízforintos működtetési költsége, illetve számos egyéb – részben politikai okokból beépített – tétel rakódik rá. Ezeket a kormány különböző megfontolások alapján szintén rendszeresen módosíthatja.