Keresés űrlap

Egykulcsos megoldások egy kézből
Több ezer elektronikus aukció, árlejtés tapasztalata
Szakértőink évtizedes beszerzési tapasztalatai
Sourcing siker garancia
Benchmarking, avagy az információ hatalma
Élmény alapú közbeszerzés
Több mint 3000 ügyfél
Éves szinten 1500 beszerzési projekt
Csoportos energia beszerzések
Mérhető és kézzelfogható megtakarítások
Többszörös befektetett arányos megtérülések (ROI)

Referenciáink

Eredményeink

Beszerzési érték: 490 Mrd Ft
Projektek száma: 9075 db
Ügyfelek száma: >4500
Villamos energia: 11350 GWh
Földgáz energia: 2340 Mio m3
Elért meg- takarítás: 47 Mrd Ft

Adatkezelési tájékoztató

Jelenlegi hely

Milliárdos keresztfinanszírozásról döntött a Parlament

A megújuló energiaforrások fejlesztését támogató kötelező átvételi rendszer (KÁT) szabályainak, hétfőn elfogadott módosítása 14 milliárd forintot vehet ki a magyarországi szabadpiaci áramkereskedők zsebéből, illetve ronthatja az ipari energiafogyasztók versenyképességét az energiainfo.hu elemzése szerint.

Ismert, hogy a Parlament által hétfőn elfogadott, Németh Lászlóné fejlesztési miniszter által beterjesztett javaslat szerint 2013 január 1-től, az egyetemes szolgáltatók mentesülnek a kötelező átvétel alól. A magyarországi energiapiacon évtizedek óta tomboló keresztfinanszírozásra tett rá egy lapáttal a törvényhozás - mondja Drucker György, a szakportál vezető elemzője.

A megújuló források hasznosításának ösztönzésére szolgáló kötelező átvétel rendszerében ezidáig valamennyi energiafogyasztó részt vett, az egyetemes szolgáltatás keretében, hatósági áron ellátott háztartások, közintézmények éppúgy, mint az energiát a szabadpiacon beszerző ipari energiafogyasztók, vagyis a magyarországi vállalkozások, a multinacionális cégek leányvállalataitól, a kis- és közepes vállalkozásokon át, a családi vállalkozásokkal bezárólag. A mesterségesen alacsonyan tartott háztartási áram és földgázáraknak a költségeit részben mindig is ipari fogyasztók fizették meg, vagy közvetlenül, tehát az általuk fizetendő tarifák direkt emelése révén, még a teljes piacnyitást megelőzően, vagy közvetett formában.

A rendszer működési és fejlesztési költségeit ugyanis így is, úgy is ki kell fizetni valakinek, az energiaszektor cégei érthető módon a szabadpiacon igyekeztek, igyekeznek pótolni a háztartási szegmensben elvesztett bevételeiket. A nyugat-európai árakhoz képest hagyományosan magasabb magyarországi szabadpiaci áraknak részben ez is az oka. A kormány által korábban bejelentett 10 százalékos rezsicsökkentés költségeit ugyanígy most is a szabadpiaci szereplők fogják finanszírozni.

Az elmúlt évi adatokat alapul véve a nettó villamosenergia fogyasztás 36,3 terawattórás mennyiségének 35%-a jut az egyetemes szolgáltatás keretében vételező fogyasztókra. Ilyen arányban kerül felosztásra a nagyjából 4 terawattórányi kötelező átvétel keretében értékesített áram, amelynek KÁT-támogatás tartalma kilowattóránként 10 forint körül alakult 2011-ben - emlékeztet Drucker György. Ebből kiidnulva - folytatja az energiainfo.hu vezető elemzője - az egyetemes szolgáltatás körébe tartozó vevők költségeiből összesen 14 milliárd forint kerülhet ki, vagyis a háztartási fogyasztók kilowattóránkénti díja nagyjából 1 - 1,10 forint körüli mértékben csökkenhet. Ez az összeg értelemszerűen a 10%-os előírt végfogyasztói árcsökkentésnek az egyetemes szolgáltatókra rótt terheit csökkenti. Ennek ellentételezése gyanánt a szabadpiaci szegmens fajlagos vásárlási árai durva becsléssel kilowattóránként 60 fillérrel emelkedhetnek.

Az áremelkedést a kereskedők csak korlátozottan tudják a nagyfogyasztókra áthárítani, miután a 2013-as szabadpiaci szerződések már korábban megszülettek. Akik fogyasztóikkal olyan megállapodást kötöttek, amely szerint a KÁT költség, úgynevezttt átmenő költség, azok egyszerűbb helyzetben vannak, az ő esetükben a tehernövekedést a fogyasztójuknak kell viselni. Akik viszont erről külön nem rendelkeztek, azok aligha fogják tudni áthárítani a fogyasztókra a többletterhet, vagyis kénytelenek saját árrésükből, eredményükből finanszírozni azt.