Keresés űrlap

Jelenlegi hely

Eger Megye Jogú Város és Intézményei – Földgáz energia közbeszerzés

Társaságunk az elmúlt időszakban több, mint 4,0 milliárd forintos beszerzési összértékben szervezett állami beszerzéseket földgáz energia és villamos energia témakörben, ahol összesen 42 fogyasztó számára 380 fogyasztási helyen 900 millió forintos megtakarítást értünk el, ezzel hozzájárulva az állami költségvetésből gazdálkodó szervezetek eredményesebb működéséhez. Az általunk szervezett közbeszerzési eljárások kiemelt sikerként kezelhető, hiszen 100%-ban sikeres eljárásokat vezényeltünk le, amíg a közbeszerzési piacon minden harmadik energia közbeszezési eljárást érvénytelenítenek, támadnak, vagy ajánlat hiányában sikertelenül záródnak. Szakértőink számos állami költségvetésből gazdálkodó szervezet számára támogattak szabad piaci energia beszerzést. Az alábbi esettanulmányban az EGER MJV és intézményei számára lebonyolított közbeszerzési eljárás mentén bemutatjuk az eljárás munkafázisait, lebonyolításának folyamatát, eredményeit.

Tények, eredmények

  • Éves fogyasztás: 2,0 millió m3
  • Beszerzési érték: 206 millió Ft.
  • Elért megtakarítás az aktuális árformulához képest: 20,5 millió Ft (9,97%)
  • Intézmények száma: 19
  • Fogyasztási helyek száma: 69
  • Pályázók száma: 3 földgáz energia kereskedő
  • Projekt időtartama: 3 hónap
  • Pénznem: HUF
  • Ármodell: 2 komponensű ár (energia ár + RHD)

Háttér

A 2008. június 25-én megjelent Gáztörvény szerint Magyarországon a 20m3/óra fogyasztás meghaladó fogyasztóknak az EU normatíváknak megfelelően 2010. július elsejétől szabadpiacról kötelező vételezni a gázenergiát. 2009. július elsején megszűnt a közüzemi szolgáltatás, melynek szerepét az egyetemes szolgáltatás vette át, ugyanakkor az egyetemes szolgáltatásra a villamos energia piaccal ellentétben az állami költségvetésből gazdálkodó szervezetek alanyi jogon nem jogosultak, így számos önkormányzati intézmény, kórházak, közszolgáltatók, oktatási intézmény kezdte meg a vételezést 2010. július elsején a szabadpiacon. Amely szervezett nem foglalkozott a beszerzéssel, azon fogyasztók számára a korábbi szolgáltató biztosítja a gázellátást szabadpiaci körülmények között, aminek jelentős ára lehet.

Előzmény

A törvényi háttér ismeretében 2010 elején EGER MJV Önkormányzata megkezdte a földgáz energia beszerzési projekt előkészítését, hogy az áteső státuszt elkerülve irányítottan lépje ki szabadpiacra. Az energiapiaci beszerzésben korábbi tapasztalatok nem voltak, így a téma specialitása és egyedisége miatt a döntéshozók külső szakértő bevonása mellett döntöttek, aki támogatja a teljes közbeszerzési eljárást. A tanácsadói piacot feltérképezve, több tanácsadótól kaptak ajánlatot, amelyeknek kiértékelését követően a testület a Sourcing Hungary Kft-t választotta, köszönhetően a bekapcsolt szakemberek tapasztalataira és sikeres referencia projektre, valamint társaságunk által benyújtott kedvező ajánlatnak.

Figyelem! Az energia beszerzések jelentős értéket képviselnek és egyedi speciális szaktudást igényelnek, így nagy hangsúlyt kell helyezni a megfelelő szakértő kiválasztására! Semmi esetre se bízzák a szerződött közbeszerzési tanácsadóra, ügyvédi irodára, jogász csapatra, energia tanácsadókra. Az energia beszerzést bízza megfelelő iparági tapasztalattal rendelkező profi energia beszerzőkre, ne rizikózzon! Ez elmúlt időszakban a legnagyobb közbeszerzési irodák és saját hatáskörben kiírt számos eljárást is érvénytelenítettek, aminek eredményeképpen határidő hiányában a szervezetek a korábbi szolgáltatónál maradtak áteső un. beragadt státuszban! Számos esetben ez éves szinten több tízmillió forintos veszteséget okozott a Fogyasztóknak!

Küldetés, célok

Az adatok gyűjtését, elemzését követően a fogyasztóval meghatároztuk a projekt ütemtervét és kitűztük a célokat, elvár siker kritériumokat:

  • A jelenlegi szolgáltató biztosított ellátási feltételekhez képest egy kedvezőbb pozíció elérése
  • Az érintett összes intézmény bekapcsolása
  • Ármegtakarítás elérése változatlan, vagy kedvezőbb háttérkondíciók mellett
  • Legalább 3 kereskedő bekapcsolása az eljárásba
  • Közbeszerzés keretében elektronikus árlejtés lebonyolítása

Beszerzést előkészítő műszaki, szakértői támogatás

A fogyasztói igények figyelembe vételével társaságunk szakértői a bevált gyakorlat alapján összeállították feltételrendszert és elkészítették a pályázati dokumentációt, amelynek része volt egy műszaki dokumentáció, ami a fogyasztási adatokat, jellemzőket tartalmazta. Ezen szakaszban társaságunk elkészítette az energia kereskedelmi szerződés tervezetét, ami az új szabályzások szerint elengedhetetlen feltétele az eljárásoknak.

Közbeszerzési eljárás előkészítése, lebonyolítása

Társaságunk szakemberei támogatták a határozati előkészítéseket, személyesen vettek részt a testületi gyűléseken, ahol az eljárás egyes munkafázisairól tartottak tájékoztatást, válaszolták meg a kérdéseket és támogatták a döntéshozatalt. A közbeszerzési eljárás összes munkafázisát szervezetünk támogatta. Az eljárásban a versenyszférában is népszerű elektronikus árlejtés is helyet kapott, ennek szellemében készítettük el a pályázati dokumentációt, hiszen az árlejtés alkalmazása más szemléletet igényel. A pályázati dokumentációt 4 pályázó vásárolta és nyújtott be ajánlatot.

Elektronikus árlejtés – A siker záloga a versenyeztetésben

A Sourcing Hungary gyakorlatának megfelelően az elektronikus árlejtés is helyet kapott az eljárásba, ezzel biztosítva a legjobb eredményeket. Az árlejtést megelőzően a kereskedők megkapták a bejelentkezéshez szükséges felhasználói jogosultságokat és oktatást, amelynek keretében egy próba aukción vettek részt. A felkészülést követően az előre meghatározott időpontban az elektronikus aukció 1 órás időtartamra lett kiírva automatikus meghosszabbítási lehetőséggel (amennyiben a vége előtt 5 perccel érkezik licit, az aukció automatikusan hosszabbodik). A valós időtartamú ajánlatkérés során a 3 pályázó 17 ajánlatot tett, így a tender háromszori meghosszabbítást követően 75 perc alatt zárult le. A nyertes ajánlatot az EMFESZ Kft. tette. Az éles verseny eredményeképpen 9,97%-os megtakarítást értünk el, ami 10,36 Ft/m3 alacsonyabb árat eredményezett, ami éves szinten 20,50 millió forintos megtakarítás realizálódott.

Eljárási cselekmény - Eger Megye Jogú Város és Intézményei

 

Szerződéskötési és szerződés felmondási folyamatok

A tender lezárását és eredményhirdetést követően támogatásunkkal Ajánlatkérő megkötötte a kereskedelmi szerződést, amelyet követően 2010. július elsejétől megkezdődött a vételezés a kedvezőbb feltételekkel. Az eljárást követően társaságunk segítségével felmondásra kerültek az aktuális szerződések is, ami feltétele volt a kereskedőváltásnak.

A sikeres eljárás eredményeképpen EGER MJV az intézmények villamos energia beszerzését és a közvilágítási villamos energia beszerzését is társaságunkra bízta, ahol a fentiekben leírt folyamatok mellett elektronikus árlejtés alkalmazásával a két közbeszerzési eljárásban összesen 44 millió forintos megtakarítást értünk el az aktuális egyetemes szolgáltatói árakhoz képest!

További információkkal kapcsolatban keressen bennünket!